På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.
Portionsmærkning (GDA)
DI Fødevarer anbefaler brug af portionsmærker. Portionsmærker på forsiden af emballagen på fødevarerne kan hjælpe forbrugerne med at træffe bevidste valg i indkøbssituationen. De tydeliggør, hvor meget energi og næringsstoffer man får, når man spiser én portion af fødevaren. Samtidig minder de om, at det kan være en god idé, at inddrage fødevarernes ernæringsmæssige kvalitet i sin købsbeslutning.

DI Fødevarer anbefaler virksomheder at benytte portionsmærker på deres produkter. Gennem vores europæiske brancheorganisation FoodDrinkEurope har fødevareindustrien forpligtet sig til at oplyse om næringsindholdet i vores produkter allerede inden det blev besluttet at gøre brug af næringsdeklaration obligatorisk, og før det blev reguleret, hvordan portionsmærkning kunne gøres på frivillig basis i de nye mærkningsbestemmelser.

Det skete gennem udvikling af gda-mærket, som er en simpel og objektiv måde at oplyse forbrugerne om næringsholdet i fødevarerne på.

Anvend det design som forbrugerne kender

I dag er frivillig brug af portionsmærkning en del mærkningslovgivningen. Ud fra lovteksten er der potentielt mange forskellige måder at udforme den information, som vi før kaldte gda, på.

DI Fødevarer anbefaler, at virksomhederne anvender det design, som forbrugerne allerede kender, og indholdet justeres i forhold til de nye regler. Det gør det nemmere for forbrugerne at bygge videre på den viden de allerede har og at sammenligne information på tværs af produkter. Reelt er der tale om små og ubetydelige forskelle, som de færreste nok vil bemærke, men som er vigtige for at mærket er i overensstemmelse med lovgivningen.

Det er derfor, man her på siden kan læse, hvordan vi anbefaler virksomheder at portionsmærke sine produkter og ydermere forklarer, hvordan mærket skal forstås og de forudsætninger, som det bygger på.

Læs hvad DI Fødevarer mener om:
Kontakt image
Konsulent
Tlf: +45 3377 3035
Mobil: +45 2447 6817
E-mail: fretdi.dk