På di.dk anvender vi cookies til en række forskellige formål i forbindelse med funktion, webanalyse og marketing. Klikker du videre på sitet, accepterer du, at der sættes cookies til disse formål. Du kan læse mere om cookies og fravælge brugen af dem på denne side.

Døren åbnes for flere danske fødevarer til Japan

Japanske forbrugere går op i kvalitet og fødevaresikkerhed. Det er danske fødevareproducenter særligt gode til, og Japan er derfor et oplagt vækstmarked for danske virksomheder.
Ambassadør Freddy Svane og Bodil Degn Stockmann, sales and marketing director, Einar Willumsen, på Foodex i Tokyo.

Med den nye frihandelsaftale mellem EU og Japan bliver adgangen til det japanske marked for danske fødevarer lettere. Det er godt nyt for de danske fødevarevirksomheder, der i 2017 eksporterede for 4,8 milliarder kroner til Japan – en stigning cirka 100 millioner kroner i forhold til 2016. Med frihandelsaftalen er vejen banet for eksportvækst.

"Japan er verdens tredjestørste økonomi med mange købestærke forbrugere, og aftalen har derfor stort potentiale for at sætte gang i eksportvæksten for danske fødevare- og ingrediensproducenter", siger branchedirektør Leif Nielsen, DI Fødevarer.

Japan og danske fødevarer – et godt match
Udviklingen på det japanske marked er, at befolkningen bliver ældre, økonomien bedre, og forbrugerne fokuserer på en sundere livsstil og levevis.

"Det passer godt ind i danske fødevarevirksomheders muligheder på det japanske marked. Særligt ingrediensvirksomhedernes vækstpotentiale kommer til at vokse de kommende år. Efterspørgslen efter sunde og sikre animalske proteinkilder vil kunne sikre danske virksomheder stor eksportfremgang", siger Leif Nielsen.
 
Dansk fællesstand på Japans største fødevaremesse
Ni danske fødevarevirksomheder er repræsenteret ved Japans største fødevaremesse Foodex i Tokyo, der er blandt de største i Asien. Den finder sted fra den 6.-9. marts 2018.

Messen er det helt oplagte sted at vise sine produkter frem for japanske indkøbere, som repræsenterer de næsten 127 millioner japanske forbrugere. Den gennemsnitlige japaner bruger godt 3.600 kroner om måneden på mad, og det tal bliver ikke mindre i fremtiden. Nok har den økonomiske vækst været beskeden gennem de senere år sammenlignet med andre asiatiske vækstmarkeder, men den japanske økonomi er stadig verdens tredjestørste, og der er derfor et kæmpe potentiale i at få den japanske forbruger med om bord.
Kontakt image
Konsulent
Tlf: +45 3377 3421
Mobil: +45 2128 6995
E-mail: pebjdi.dk
PUBLICERET: 06-03-2018 OPDATERET: 08-03-2018