Ultimo marts 2018 kan man ikke længere indberette moms, lønsum og punktafgifter inden perioden er udløbet inde på TastSelv Erhverv. Derudover kan man heller ikke længere lave rettelser i moms, der vedrører flere perioder, og der skal nu anvendes en efterangivelsesblanket for hver periode for lønsum og punktafgifter.
Ændringerne skyldes, at en samlet efterangivelse vil have en samlet forældelsesdato, selvom hver periode, der indgår i rettelsen, forældes hver for sig. Det gør det blandt andet beværligt for SKAT at inddrive gæld.
I praksis betyder dette, at fra udgangen af marts, er der ikke længere mulighed for at indtaste en rettelse i moms over en valgfri periode. I stedet skal man indtaste rettelsen på den lovbestemte afregningsperiode (måned, kvartal eller halvår).
Blanketterne, der i dag anvendes til lønsum og punktafgifter, bliver ikke ændret, og skal udfyldes som hidtil. Én blanket for hver periode. Blanketterne returneres til afsenderen, hvis man angiver flere perioder samlet, og man vil blive bedt om at udfylde en ny blanket med den korrekte periodisering.
Se blanketterne herunder og kontakt SKAT ved spørgsmål eller behov for personlig hjælp.
Se blanket for rettelse af lønsumsangivelser
Se blanket for rettelse af punktafgiftsangivelser
Se vejledning til rettelse af momsangivelse
SKAT:
Telefon (moms/lønsum) 72 22 28 67
Telefon (punktafgifter) 72 22 28 10